Let's make a story to tell! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Bas Mooij - WaarBenJij.nu Let's make a story to tell! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Bas Mooij - WaarBenJij.nu

Let's make a story to tell!

Door: Dominiek en Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

15 November 2015 | Australië, Sydney

Lieve allemaal,

Na twee en een halve week in Sydney wordt het weleens tijd voor een verslag. Op woensdag 28 oktober werden we voor de voorlopig laatste keer wakker in ons eigen huis aan de Willemshoeve. Tussen de verhuisdozen van Mark en Willeke vonden we onze backpack en andere tassen. We keken elkaar en dachten: Waar gaan we eigenlijk aan beginnen?! Het was een heftige week geweest: tussen onze werkdagen door moest ons huis schoon en leeg zijn, ons werk moest worden afgerond, onze tassen moesten gepakt worden, Ik hou van Holland moest gevierd worden (en hoe!) en -niet te vergeten- er moest gedronken worden met onze families, vrienden en collega's. Er werd volop geproost op onze mooie vriendschappen in Nederland. Ongelooflijk om te zien wat je in stand brengt door een lange tijd weg te gaan. Met als hoogtepunt een prachtig tijdschrift! Dank jullie wel daarvoor. We voelen ons zeer VEREERD!

Na twee comfortabele vluchten kwamen we aan in Sydney. Na wat papierwerk gecheckt te hebben kwam zelfs Do door de douane. Op het vliegveld in Sydney stonden Margot en Joop al op ons te wachten. Gelukkig wisten zij al hoe alles werkt op het gebied van transport. Het werkt zo: haal een plattegrond uit je tas, kijk een klein beetje moeilijk (is niet noodzakelijk) en er komt binnen 1 minuut een aardige Aussie aan om je te helpen.

In het donker vonden we onze eerste verblijfplaats. Het was een huis waar ongeveer 8 mensen van onze leeftijd woonden en waar je alle ruimtes met elkaar deelt (behalve de slaapkamer). Op onze slaapkamer bleken we nog een kamergenoot te hebben. Haar naam was Zaza, een kakkerlak uit het zuidelijke gedeelte van Sydney. We besloten nog even een biertje te drinken in een café (het was immers al lang al beer o'clock geweest) en om daarna lekker te gaan slapen.

We hebben er een geweldig weekend van gemaakt: gewandeld in de Botanic Gardens, foto's gemaakt bij het Operahouse en the Harbourbrigde, de markt in The Rocks bezocht, naar Manly Beach met de boot geweest en lekker gegeten in Darling Harbour. De volgende dag zijn we naar Bondi Beach geweest (we snappen nu waarom Lied weer terugkomt naar Sydney) en gegeten in Chinatown. En toen..... na heel lang wachten........in het meest bizarre casino ooit (lees: een casino waar een paar duizend man rondloopt, waaronder mensen in pak, mensen in rugbykleding, mensen in Haloweenkostuums en een paar verdwaalde toeristen zoals wij).......DE rugbywedstrijd van het jaar: Australië tegen Nieuw-Zeeland. Het enthousiaste publiek was gemêleerd, het maakte niet uit voor wie je was. Aangezien we omringd waren door Kiwi's hadden we de avond van ons leven. We waren om half 7 's ochtends thuis (fijn als je net over je jetlag heen bent...).

Na afscheid te hebben genomen van Margot en Joop ging ons 'gewone' leven hier beginnen. Na 14 jaar mocht Bas zijn plek op de klok inruilen voor houten schoolbanken. Best even wennen, alles in het Engels. Elke maandag heeft hij een toets om zijn ontwikkelingen goed in de gaten te houden. Bas begint het steeds leuker te vinden. Hij heeft goed in de gaten dat het beter is om je huiswerk te maken dan dat je dat niet doet. En aangezien je hier je flat deelt met andere mensen ontstaan er leuke situaties waarbij Bas geholpen wordt door Aussies die duidelijk een andere kijk op de Engelse taal hebben dan zijn opleiding...

In de tussentijd is Do druk bezig geweest met het zoeken van een leuk baantje, een appartement waar we voorlopig in kunnen wonen en wat administratieve klusjes zoals een rekening openen, belastingnummers aanvragen, een 'Working with Children Check' regelen, etc. Het heeft er nu voor gezorgd dat Do deze week kan starten met mogelijk 2,5 banen dus er moeten keuzes worden gemaakt. Het is hier gebruikelijk dat je eerst een paar proefuren draait en daarna volgt er een training. Do heeft nu bij drie verschillende bedrijven zo'n proefdag gedaan. De eerste was een bakkerij waar ze mocht komen werken. We hebben samen besloten om dat niet te doen: het was fulltime (ook elke zaterdag en zondag) en het was ver buiten het centrum. Niet ideaal dus. Deze week mag Do een training starten bij een Frans koffiehuisje. Erg leuk! En ze is oproepkracht bij verschillende kinderdagverblijven. Maar.... Er kwam nog iets voorbij. Een oud-leerling van Rem heeft hier een in een boekenwinkel een lunchroom geopend. Ze heeft ook mensen nodig. Na een heel leuk gesprek en een paar proefuren gaat zij kijken wat ze kan aanbieden. Spannend dus! Wordt vervolgd...

Na twee weken hebben we ook een perfect appartement gevonden. Het is midden in het centrum, naast het Hyde Park (adres: 23/18-32 Oxford Street, Darlinghurst, 2010 NSW Sydney, misschien wel handig voor jou Nick, als je nog langs wilt komen ;)). We wonen samen met een jongen uit Frankrijk en een meisje uit Thailand. We hebben hiervoor drie verschillende verblijfplaatsen gehad. De tweede verblijfplaats was er eentje om niet snel te vergeten. We hadden de keuze: of in een heel duur hotel of in een backpackershostel. Jullie kunnen wel begrijpen dat dit een discussie opleverde maar Bas kreeg uiteindelijk zijn zin: we gingen in het hostel slapen ;). Nou ja, slapen, het was meer een soort van liggen. In een stapelbed. Op een matras net een gemiddelde dikte van een cd-hoesje. En dat drie nachten. Je kunt dus wel begrijpen dat we ons nu heel erg rijk voelen in het appartement waar we nu zijn.

Verder zijn we lekker aan het hardlopen en ontdekken we hoe mooi Sydney is. De stad is zo goed ingericht op de vrijetijdsbesteding van mensen. Geweldige parken, koffiehuisjes, restaurantjes, markten en andere festiviteiten. We hebben afgesproken met Denice Groot. We hebben lekker bijgekletst over van alles en nog wat, de laatste roddels uit Limmen zijn uitvoerig besproken ;). Het was geslaagde avond. Gisteren zijn we naar een het concert geweest van Mumford & Sons in een park vlakbij ons huis. Het was onvoorstelbaar goed, we waren optimaal aan het genieten. Tussen een van de leukste liedjes door kreeg Bas een melding binnen van de Telegraaf: Parijs huilt, aanslagen in heel Parijs....
Denk je dat we mogen wachten met het lezen van de krant tot na het concert Do?
Ja Bassie. In Sydney mag dat.

• 15 November 2015 - 10:56

Nol & Geda:

Hallo Kiwi's

Wat leuk om te lezen wat jullie allemaal al meegemaakt en beleefd hebben.
    Woonruimte en werk zijn al geregeld zo te lezen dus het Australische leven kan beginnen.
    Veel succes en wel goed je huiswerk doen hoor Bas!!
    Groetjes Nol en Ge

• 15 November 2015 - 10:56

Danielle :

Wat een leuk verslag! !! Veel plezier xxx

• 15 November 2015 - 10:57

Suus:

Lieve Bas en Do,
    Wat een heerlijk verhaal om te lezen. Fijn dat alles op z'n plekje valt. Veel plezier nog kanjers en we moeten snel even Facetimen.
    Pas goed op elkaar en geniet.
    Liefs x Suus

• 15 November 2015 - 11:03

Eveline Huijg:

hello aussies
    het is in holland echt weer om even achter je laptop te zitten regen en wind en dan lees je dit leuke verslag wat kan jij het goed verwoorden, maar ja je vak. leuk hoor.
    Ik zie Sydney zo voor me en kan me een voorstelling maken waar jullie zijn. Geniet ervan, want het kan zo anders zijn in deze wereld. heel veel liefs aunt Eve

• 15 November 2015 - 11:07

Marian Van Es:

Lieve Dominiek en Bas, wat een leuke start van mijn zondag. Ik geniet van het lezen van jullie verslag.
    Oh, oh beetje jaloers word je hier wel van hoor.
    Maar het is jullie van harte gegund. Ik ben benieuwd waar Do komt te werken. Snap wel dat mensen haar graag in dienst willen nemen ;-)
    Hier hebben we de eerste najaarsstorm erop zitten. De dagen worden korter. "Genieten" dus ha, ha.
    Kus, Marian

• 15 November 2015 - 11:07

Claudia:

Hey people down under!!!

Super leuk eerste verhaal Ben benieuwd naar wat nog gaat komen!
    Spannend do bijna een baan en bas versta je het Nederlands nog wel?!

• 15 November 2015 - 11:24

Martijn En Wendy:

Leuk om jullie belevenissen te lezen! Veel plezier en succes met leren en solliciteren. X

• 15 November 2015 - 11:48

Rob En Chant:

Wat heerlijk om te lezen dat het zo goed met jullie gaat. Eigenlijk hebben wij hier ook nooit aan getwijfeld! We zitten nu met Erik Jaap, Jill, Jelle en Jessica in Ruurlo. Heb jullie mail voorgelezen en leven met jullie mee. Blijf vooral genieten, kunnen wij weer met veel plezier jullie verhalen lezen. Dikke kus van ons.

• 15 November 2015 - 11:51

Tally:

super leuk verhaal! Enjoy!!! Xx Tal

• 15 November 2015 - 12:04

Hier Berichtje Van Pe En Marion :

Hee do en bas wat leuk om te lezen dat het goed gaat bij jullie ,hier ook alles goed .veel plezier ,we gaan jullie volgen veel plezier verder

• 15 November 2015 - 12:20

Petra Godschalk:

Leuk Dominiek en Bas, ik ga jullie volgen!

• 15 November 2015 - 12:32

Nathalie H.:

Leuk om te lezen dat jullie alles alweer goed geregeld hebben en dat jullie al zoveel leuke dingen gedaan hebben. Have fun! X

• 15 November 2015 - 12:56

Mary Mooij:

Lieve bas en do,

Wat een super leuk verslag van jullie! Leuk dat je het deelt op fb, nu kunnen wij ook af en toe meelezen

• 15 November 2015 - 13:09

GJ:

Mooi dat jullie je draai vinden in Sydney!! Ook voor mij nog steeds m'n favoriete stad buiten Nederland.Ga de verslagen zeker volgen!! Wij gaan zo meteen de storm trotseren om Sinterklaas op het Stet te ontvangen. Inmiddels begrepen dat hij de boot laat voor wat het is...
    Groet en have fun
    GJ

• 15 November 2015 - 13:11

Kim:

Heerlijk verhaaltje voor een brakke zondagochtend.. Succes in de schoolbanken en met 2,5 banen; lijkt me uk! ;) Geniet lieverds! XXX Kim

• 15 November 2015 - 13:38

Esther:

Wat goed om te lezen dat t zo lekker gaat. Wat een avontuur!! Ik blijf jullie reis volgen, te leuk!! Dikke kus uit Limmen. Esther

• 15 November 2015 - 13:45

Jantien:

Toppers!
    Jullie hebben niet stilgezeten zo te lezen! Behalve Bas in de schoolbanken;-)
    Nu al benieuwd naar het volgende verhaal.
    Geniet! X Jantien

• 15 November 2015 - 13:54

Tineke Thijssen:

Hello globetrotters!

Fijn om wat van jullie te horen!!
    Heerlijk avontuurlijk en variërend allemaal!

Goed van je hoor Bas om zo je best te doen in de schoolbank!
    En Do met al dat aanbod van baantjes!

Gaan jullie nog verder trekken of blijft het voorlopig SYDNEY?

Hier veel wind, Nick staat op de Margriet beurs en vanmiddag Sinterklaas aankomst aan het Stet
    !
    Gister toneel in de Burgerij, was heel leuk!

Geniet maar lekker!

Liefs, Tineke

• 15 November 2015 - 15:25

Jeroen Beentjes:

Hallo luitjes heel goed om te horen dat het jullie naar wens verloopt .dus de schoolbanken ben je nog niet verleerd maak er een prachtige tijd van en hoor weer graag van jullie.groet van jeroen

• 15 November 2015 - 16:54

Mireille :

Jeetje zeg wat gaaf allemaal. Deze ruime twee weken waren al een avontuur. Wat staat jullie nog meer te wachten?! Veel plezier en ik kijk al uit naar het volgende verslag.

• 15 November 2015 - 16:57

Julia:

Wat leuk om zo met jullie mee te kunnen leven.
    Wat super leuk dat jullie zo genieten.
    Ik ga jullie zeker volgen.
    Ik vind het top dat jullie samen dit geweldige avontuur aangaan.
    Jullie zijn kanjers...
    Geniet.............................. XXX Julia

• 15 November 2015 - 17:04

Margret :

Hi Bas en Do,

Leuk om te lezen hoe het daar met jullie gaat. 3 weken en al zo veel beleefd. Heerlijk! Geweldig dat jullie dit samen beleven. Geniet en wij genieten mee Door jullie verhalen.
    Groetjes

• 15 November 2015 - 19:02

Anna Donkersloot:

Wat spannend allemaal. Ik wist niet dat jullie waren verhuisd. Spannend avontuur. Ik geniet nog volop in trinidad. En ik hoop dat jullie ook een heerlijk leventje opbouwen daar. Veel liefs van anna

• 15 November 2015 - 20:00

Kitty:

hallo bas en do Heel leuk om het verhaal te lezen.lekker een vast plekje om te wonen.wij zijn ook inChina town geweest zuurkool met worst gegeten .in en Duitse bier tent raar als je aan de andere kant van de wereld zit geniet ervan tot schrijfs Ruud en kitty

• 15 November 2015 - 20:22

Marian Van R.:

Wat leuk om te lezen hoe het met jullie gaat, wat jullie zoal doen. Veel plezier de komende tijd.

• 15 November 2015 - 20:48

Nick En Lin:

Hallo kangroo's

Leuk verslag, mooi dat het jullie goed gaat hadden we ook niet anders verwacht uiteraard.
    Elke maandag een toets zal wel zwaar voor je zijn witkop die kunnen ze beter naar de vrijdag verzetten. Maar je slaag uiteraard met vlag en wimpel aangezien je buurman in de schoolbanken waarschijnlijk wel ze huiswerk maakt.

• 15 November 2015 - 20:51

Nick En Line:

Veel plezier nog daar we spreken/ zien mekaar

Gr Nick en lin

• 15 November 2015 - 21:29

Thijs En Maarit:

Hey daar!! Leuk verhaal! Topstadje, dat Sydney. Tijdens een rondje hardlopen in de regen vertelde Bob dat hij ook wel weer naar Australië wilde. Dus misschien moeten jullie m binnenkort weer ff ophalen op het vliegveld ;-). Weel succes en vooral plezier daar!! Groetjes van ons allen!

• 15 November 2015 - 22:14

Marion Potma:

Wat leuk om jullie avonturen te lezen.
    Heel veel plezier en blijf schrijven hoor?
    Dikke kus van Marion.

• 16 November 2015 - 09:22

Jac En Francis:

Al heel wat gezien en beleefd leuk om te lezen
    En we blijven Julie zeker volgen

• 16 November 2015 - 11:20

Nico Beentjes:

Bas en Doo hier een groet van ons.

Wat fantastisch dat jullie het zo goed naar het zin hebben,al zal dat leren je wel tegen vallen
    maar doorzetten je hebt het nodig in de toekomst wil je verder komen,
    Bas ik moet je namens de v.v.limmen nog van harte feliciteren met je 25 jaar lidmaatschap
    van de v.v.limmen doen we volgend jaar over als je nog terugkomt!!!
    verder wensen wij jullie een goed verblijf in australien en geniet ervan.
    Dominiek heel leuk verslag.
    Groet Joke/Nico

• 16 November 2015 - 13:40

Bernadette:

Wat een leuk verslag wat doen jullie te goed maar de reacties zijn ook leuk ,pas goed elkaar veel plezier ik hou van jullie hier een filmzoen

• 16 November 2015 - 22:17

Amy:

Dit is zo leuk! We hebben natuurlijk al veel gehoord over de app.... Maar we kunnen niet genoeg krijgen van jullie verhalen!!! Ik heb mijn eigen waarbenjij.nu ook weer ff gelezen, kan jullie dus vertellen dat het een mooie herrinering is

• 16 November 2015 - 22:20

Amy:

Dus bassie en do hou dit vast en lekker blijven schrijven!! En het volgende verslag in het engels bas!

Dikke kus van je zus, Menno & Jan!!

• 17 November 2015 - 07:14

Ester Van Ouwerkerk:

Hai,

Wat leuk om te lezen en wat leuk geschreven. Geniet lekker van jullie prachtige reis....
    We zullen je missen met trainen....:-) Ester

• 17 November 2015 - 08:34

Rachel:

He Dominiek en Bas, wat leuk om van jullie te horen. Volgens mij vermaken jullie je wel. :-) Heel veel plezier nog met alles en succes met studeren Bas en de sollicitaties Dominiek. Hoop gauw weer een verslag binnen te krijgen. Liefs, Rachel

• 17 November 2015 - 11:14

Ingrid:

Ontzettend leuk van jullie te horen en wat klinkt het (bijna) allemaal goed. Ben jaloers :-)
    Blijf vooral genieten.... Ik kijk nu al uit naar jullie volgende verhaal.

• 17 November 2015 - 19:47

Lin:

Hi!!!

Wat een heerlijke eerste weekjes. Ik ben in(t ;-)) ieder geval goed jaloers!! Wat heerlijk Do 2,5 baan, haha!! Benieuwd wat je uiteindelijk gaat kiezen. Hoe bevalt jullie appartement?

Xx

• 19 November 2015 - 10:51

Afra:

Hee Bas en Dominiek,
    Heb net jullie reisverslag gelezen en ik word wel een beetje jaloers....
    Wat leuk dat je moeder er was, Dominiek! Waren zij daar op vakantie?
    Ben heel benieuwd wat je baan gaat worden daar.
    En dan ook nog even een concert van Mumford & Sons!!! Dat is hier altijd binnen de kortste keren uitverkocht!
    Mazzelaars!
    Bas, zet 'm op met je Engelse lessen hè....

XXX Afra

• 26 November 2015 - 23:15

Aad En Emmy Beentjes :

Hallo Bas en Do wat leuk om jullie zo te volgen.Ik vind het onwijs stoer wat jullie allemaal doen en leuk om jullie zo te volgen .Hier gaat het ook goed Aad is bij Rob bijna klaar met de hal .Die gaan 1dec.in de hal wonen en over een paar maanden in zijn huis .Wendy gaat ook verhuizen voor 1jaar in een huur huis want2017 is haar huis klaar Ben je weer een klein beetje bij .Het gaat jullie super en we gaan jullie volgen veel liefs van ons .

• 10 December 2015 - 16:01

Willem:

Very nice story Bas&Do!!

Next time in English please!! So we can all check you're improvements

• 10 December 2015 - 18:03

Gerrit Ter Reehorst:

Beste Bas en Do hoe is het met jullie?

Bas van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Tot gauw.

Groet Gerrit