Sydney in een oranje jasje - Reisverslag uit Sydney, Australië van Bas Mooij - WaarBenJij.nu Sydney in een oranje jasje - Reisverslag uit Sydney, Australië van Bas Mooij - WaarBenJij.nu

Sydney in een oranje jasje

Blijf op de hoogte en volg Bas

07 Januari 2016 | Australië, Sydney

Lieve allemaal,

Allereerst: HAPPY NEW YEAR!

Waar waren we gestopt met schrijven? Oja, het avontuur van Lied en Bas in de Outback. Na de Outback is Lied doorgevlogen naar Melbourne om een weekend bij Nikki te zijn. Wij zijn richting Nielsens Park gegaan met de bus. Dit is het park waar we Oud en Nieuw zouden gaan vieren met Lied, Laura, Erik & Alain. We wilden even checken of het park in het echt ook zo mooi was als de website ons vertelde. We kwamen aan bij een prachtig strand met mooie bootjes. Nadat we heerlijke fish and chips hadden genuttigd en even op het strand hadden gelegen gingen we het park verkennen. Al gauw kwamen we erachter dat deze plek perfect was voor het vuurwerk. We konden de Harbourbridge en het Operahouse heel goed zien vanaf daar. Ook mochten we legaal alcohol meebrengen, iets wat op de meeste parken in Sydney niet toegestaan was. Kortom: prima plekkie!

Ook hebben we dat weekend een mooie wandeling van Bondi Beach naar Coogee Beach gedaan. Tijdens het lopen ontdekten we dat de meeste mensen uit Sydney hun vrije tijd het liefst besteden op de strandjes van Sydney. Iedereen komt met picknickmanden naar de stranden om op de grasvelden met elkaar te barbecuen. Heel erg gezellig! Dat moest natuurlijk op het 'to do met Lau, Erik, Alain& Lied lijstje' komen. Er zijn hier veel algemene barbecues waar iedereen gratis gebruik van kan maken. Maar stiekem wilde Bas het liefst een bbq voor hem alleen...

Na het weekend kwam Lied weer 'thuis' (thuis kun je het in dit geval niet echt noemen aangezien we hier afgelopen maand alleen maar hebben geslapen, de ene nacht wat meer dan de andere nacht). We gingen uiteten met Sonja. Sonja is een meisje uit Zuid-Korea. Bas heeft haar leren kennen tijdens zijn dagelijks bezoek aan zijn op-twee-na-favoriete-koffiehuisje in Sydney. Sonja heeft een vriendje in Nederland en wil graag beter worden in Nederlands. Een paar weken geleden hebben we haar daarbij geholpen. Zij wist een heel goed sushi restaurant. Het kostte Bas geen moeite om Lied en Do over te halen om de beste sushi van Sydney te eten. We hebben een hele gezellige avond gehad waarbij we zijn geëindigd in een bar in het casino. We hadden geluk: er is op dinsdagavond altijd een karaoke-avond! We hebben vreselijk gelachen.

De volgende dag hadden we onze internationale vrienden uitgenodigd bij ons thuis (dat klinkt wel heel interessant...) Dat was het eigenlijk ook. Lied en Do hadden lasagne gemaakt. We dachten dat we het voor vijf personen zouden maken. Het werden er 10. Er was genoeg alcohol in huis en het was een groot feest op nr 23 van het appartementencomplex. Het liep pas echt uit de hand toen ons rustige Thaise kamergenootje Joy thuiskwam van haar werk (die we overigens vergeten waren om in te lichten...) Er werd gedanst, geproost in verschillende talen en natuurlijk weer vreselijk gelachen.

Op 24 december was het zover. Alle voorbereidingen waren gedaan, heel Sydney was er klaar voor: Alain Metselaar zou arriveren.... En zijn papa en mama gelukkig ook! Do moest die dag werken maar gelukkig konden we alledrie op tijd op het vliegveld van Sydney zijn om het gezin met open armen te ontvangen. Alain had de hele gang voor zichzelf. Hij kon nog harder rennen dan wij ons konden herinneren en sprong in de armen van zijn beste vriend. Gelukkig was hij ons niet vergeten! We pakten snel een taxi en reden naar Paddington, het gedeelte waar de fam. Metselaar een huisje had gehuurd. Het was op loopafstand van ons huisje. We zijn lekker uit eten geweest bij een Thais restaurant.

De volgende dag spraken we af in het Hyde Park. Alain kreeg een welkomscadeautje van Bas: een nieuwe voetbal! 'Toevallig' had Alain zijn Ajax-shirt aangetrokken die dag...Bas had heerlijke sandwiches gemaakt voor iedereen. Met volle magen trokken we erop uit. We liepen door de Botanic Gardens richting het Operahouse. We besloten om te proosten op deze bijzondere ontmoeting in Sydney en gingen bij een cafeetje aan de haven een biertje drinken.

Die avond hadden we afgesproken om bij Laura en Erik te eten. Bas had maar liefst 6 gangen voor ons gemaakt! Op een super originele manier kregen we onze gangen voorgeschoteld: Bas had onze bijnamen gebruikt in de gerechten. Je moet een beetje fantasie hebben om het te begrijpen maar hier komt ie: LIETerwijn - ALAINte uitje- abriKOOS - avocaDO - kaleBAS en als toetje pEERIK. Ook had Bas bij elk gerecht een woordje gedaan voor degene die hoorde bij het gerecht. Heel even kregen we het echte kerstgevoel.....en natuurlijk hebben we ook vreselijk gelachen...

Op Tweede Kerstdag zijn we naar Paddington Market geweest. Daarna hebben we een bus gepakt om een groot spectakel te zien: The Sydney to Hobart Yacht Race. Honderden zeilboten houden een race tegen elkaar om vanuit Sydney als eerste aan te komen in de hoofdstad van Tasmanië. Erg leuk om te zien. Die avond hadden we afgesproken in The Winery, het gezelligste restaurant van Surry Hills (misschien wel het gezelligste restaurant van Sydney). We zaten in een prachtig verlichte tuin aan ons derde kerstdiner.

Omdat we er geen genoeg van konden krijgen spraken we de volgende dag af in Bondi, bij het favoriete restaurantje van Lied: Paris. De meiden gingen nog even de markt op terwijl de jongens met hun schepjes het strand van Bondi onveilig probeerden te maken. Toen de meiden met hun aankopen het strand op kwamen stond heel Bondi jaloers naar ons te kijken. Nee, het waren niet de meiden die het deden, het was Alain, die een enorme (Duitse) kuil had gegraven, compleet met dammen en rivieren. Marije en Barry zullen het vast ook nog tegenkomen... We sloten de dag af met een barbecue bij Lau en Erik in de tuin.

Na het kerstweekend moest Do werken. De rest ging op pad o.a. naar Darling Harbour en naar de Fish Market. Die avond aten we uiteraard verse vis op de bbq. De dagen daarop hebben Bas, Lied, Erik, Lau & Alain gezellig ontbeten bij La Renaissance - het leukste koffiehuisje van Sydney- en hebben we 's middags met z'n allen van Bondi naar Bronte gewandeld. 's Avonds weer eens gebarbecued. Ook hebben Bas en zijn Limmerse vrienden de boot gepakt naar Manly. Lied had Bas het mooiste verjaardagscadeau ooit gegeven: een take away bbq! Ze hebben hem meteen uitgeprobeerd. Die avond gingen we uiteten bij de Italiaan. Er schoof nog een Limmenees aan tafel, Denice!

En toen was de dag aangebroken die op menig bucketlist staat: New Years Eve @ Sydney! Het weer was prachtig, de tassen werden volgeladen met boodschappen, op naar Nielsen Park! We kregen een mooie plek toegewezen. We zetten de fakkels in de grond en staarden naar alle boten zie zich in de haven verzamelden. Het uitzicht was adembenemend. Er werd op vijf plaatsen tegelijk vuurwerk afgestoken. Het thema was 'vintage&kleur' waar maar liefst 600 miljoen mensen naar kijken. En hup, daar zaten we zomaar in 2016, terwijl Nederland nog 10 uur moest wachten. We hebben een fantastische avond gehad, een om nooit te vergeten, en je voelt hem al aankomen... We hebben vreselijk gelachen.

De volgende dag was het moment aangebroken dat onze kleine vriend en zijn ouders hun prachtige reis gingen voortzetten in Melbourne. Na al hun spullen in de taxi te hebben geladen pasten ze er zelf bijna niet meer in :) . Wij willen jullie bedanken voor de super bijzondere tijd die we hier samen hebben gehad. Het is zo gaaf om jullie te kunnen laten zien wat wij in Sydney doen! Fijne reis nog even bij Nikki en in Hongkong. Dikke kus voor dit geweldige maar vooral stoere gezin!!!!!

Na Lau, Erik & Alain te hebben uitgezwaaid trokken Lied, Bas en Do naar Bondi Beach. Er stond ons een zware taak te wachten: de Nieuwjaarsduik! Nederlanders zijn net onkruid en onkruid groeit overal, dus ook in Sydney. Een van deze gekke Nederlanders had 200 Unoxmutsen laten overvliegen naar Sydney. Ook waren er kroketten en kaassoufflés. Na afloop was er nog een oer-Hollands feestje waarbij Do van tevoren zei: 'Als ze maar niet Guus Meeuwis enzo draaien, we zitten immers wel in Sydney hoor!' Helaas pindakaas, de polonaise was al ingezet....Het was pompen of verzuipen op en top! Even omschakelen. Wel weer vreselijk gelachen....

De volgende dag gingen de Three Amigos op stap. We hadden een auto gehuurd bij Budget (?) en reden een prachtige route langs de kust richting Jervis Bay (zo'n 4 uurtjes ten zuiden van Sydney). Hier kun je volgens het Guinness Book of Records de witste stranden van de wereld vinden. We hebben een boottocht gemaakt waarbij we heel veel dolfijnen hebben gezien, even op het strand gelegen en lekker uiteten geweest. De volgende morgen hebben we gezwommen in een soort zwembad in de zee en veel kangoeroes in het wild gezien. 's Avonds weer lekker uiteten geweest (we weten ondertussen niet meer waar de supermarkt is...).

De laatste dagen met Lied moest er geïmproviseerd worden: het regende non-stop. We hebben ons vermaakt in de bioscoop, zwembad, de winkelstraten en Frankies Pizza. Hier was een band waar Applauso helemaal lyrisch over zou zijn. We hebben nog last van onze stemmen. Afgelopen woensdag was het dan echt weer tijd voor Lied om naar huis te gaan.
We hebben -en dat zegt genoeg- vreselijk gehuild...

• 07 Januari 2016 - 13:16

Mark Bonne:

Uiteraard ook de beste wensen terug, jullie hebben het daar maar mooi! Ik begin me af te vragen of jullie nog wel terug komen?

• 07 Januari 2016 - 13:34

Kitty:

Nou weer een geweldig verhaal hoef niet te vragen of jullie genieten.
    Dat gaat heel goed daar,zo te lezen.
    Bernadet zegt een dag niet gelachen een dag niet geleefd.
    Heel veel groetjes uit het koude en natte limmen

• 07 Januari 2016 - 15:12

Ron Van Stralen:

Mooi om te lezen wat een belevenissen super gaaf !!! Xxx

• 07 Januari 2016 - 20:04

Amy, Jan En Menno :

Wat een heerlijk verhaal weer Bas En Do! Wat vliegt de tijd toch als je t naar t zin hebt!
    Fijn dat jullie lekker lachen en lieterswijn drinken

• 07 Januari 2016 - 20:05

Amy:

Dikke kus van ons xxxxxx

• 08 Januari 2016 - 00:04

Bernadette Thomas:

Goed geschreven wat een avontuur is de kaart aangekomen op het huis adres have fun

• 08 Januari 2016 - 12:59

Mary:

Wat weer een super leuk geschreven verhaal en wat een mooie avonturen weer!
    Onwijs leuke foto's ook op fb

• 08 Januari 2016 - 16:57

Lied:

Lieve do en bas, nu weer thuis in het koude nederland! Mis jullie en die fantastische stad! Geniet ervan, maar daar hoef ik mij geen zorgen over te maken. Thanks for the wicked trip!!! Xxx

• 08 Januari 2016 - 20:27

Rob En Chant :

Hey aussies, ook voor jullie de allerbeste wensen! Weer 'n te gek reisverslag. We zwijmelen helemaal weg hier en de jaloezie slaat weer toe. Nog 3 wk dan krijgen we sleutel. Ruud en Aad hadden er voor gezorgd dat wij niet de eerste bewoners zijn, maar de twee goudvissen die vrolijk rond zwommen in ons nieuwe bad! Veel plezier nog! X

• 09 Januari 2016 - 16:15

Afra:

Jee, wat hebben jullie het daar geweldig!
    En wat zien jullie een hoop bekenden!!! Gezellig hoor!
    Het schortje staat je trouwens goed, Dominiek! Je kan zó in Heemskerk aan de slag....
    Ook voor jullie de allerbeste wensen en geniet nog lekker verder.

• 10 Januari 2016 - 14:32

Gerrit Ter Reehorst:

Echt geweldig om al die fantastische avonturen van jullie te
    volgen. Geef een goed gevoel al missen we jullie hier wel.
    Nog heel veel plezier de komende tijd en tot horens ....

Groet Gerrit

• 10 Januari 2016 - 19:58

Ria En Kees Mooij:

Wat weer een super leuk verhaal. Jullie vermaken jullie best!
    Nog heeeel veel plezier. XX

• 10 Januari 2016 - 20:27

Jan Paul En Willy Thomas:

Do en Bas leuk dit te lezen dat jullie het naar de zin hebben, van dag de nieuwjaars bijeenkomst van de familie Thomas bij Ig en Anemiek thuis, daar kregen we het adres van je moeder je vader was er niet bij die stond op de ski's.
    Bas kijk af en toe op de weegschaal want elke dag uit eten dat is gevaarlijk voor de lijn.
    Groet van ons en nog veel plezier

• 11 Januari 2016 - 14:51

Ria Nijman:

Hoi Bas en Do, Vanmorgen bij de koffie jullie adres gekregen om de reisverhalen te lezen. Meteen gedaan en wat hebben jullie het leuk daar, met regelmatig familie en vrienden om je heen. Wat leuk om alles te lezen. Geniet van alles, groeten van Ria en Peter.

• 16 Januari 2016 - 16:32

Ank En Co Beentjes:

Do en Bas jullie bericht gelezen geweldig wat jullie allemaal meemaken.
    hier alles goed je vader naar de wintersport
    Ron in zijn nieuwe huis rob zijn huis schiet ook al op.
    heel leuk allemaal.
    groetjes Ank en CO .dikke kus.

• 16 Januari 2016 - 23:41

Tiny Mooij:

Dag Bas en Dominique, wat genieten jullie lekker daar in Australië.
    Het lijkt mij prachtig oudjaar daar te vieren en een lekkere temperatuur natuurlijk.
    geniet nog lekker, een mooi verhaal weer.
    Hgr Tiny