Van monnik naar shemale - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Bas Mooij - WaarBenJij.nu Van monnik naar shemale - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Bas Mooij - WaarBenJij.nu

Van monnik naar shemale

Blijf op de hoogte en volg Bas

06 Juli 2016 | Thailand, Bangkok

Van zwaar gelovige monnik naar zwaar opgemaakte shemale

Lieve lezers,

Na onze laatste avond in de Filipijnen nog even goed gevierd te hebben met Vincent en Grace zijn we met het vliegtuig naar Myanmar gevlogen. We startten in Yangon, wat naar horen zeggen op een Indiase stad lijkt. We hebben ons hier prima vermaakt. Na een kopje thee op straat met de locals trokken we de stad in. We vonden twee hele leuke meiden die ons een tour wilden geven naar hun dorp aan de andere kant van de rivier. Het gebied waar de meiden woonden was niet te vergelijken met de stad. In 2008 is het flink getroffen door het Tsunami waardoor beide meiden hun vader zijn verloren. Zij hadden de taak op zich genomen om voor het gezin te zorgen. De dorpen waar we heen werden gefietst waren arm en er was weinig schoon water. In het water lag heel veel afval. We waren verbaasd over het feit dat alle mensen zo gelukkig en blij waren. Ze hadden echt bijna niks. We werden bij beide gidsen thuis uitgenodigd voor een kopje thee en fruit. Wat een lieve mensen. We doneerden een zak rijst, gaven onze gidsen geld (we mochten zelf weten wat we gaven) en stapten met dubbele gevoelens weer op de boot. Misschien zouden we in Nederland wat minder materialistisch moeten zijn?

De volgende dag hebben we de drie-uur-durende trein gepakt die om Yangon rijdt. De omgeving was mooi groen en aan de landbouw konden we zien dat er in Myanmar veel verbouwd kan worden. We konden moeilijk wennen aan al het rondzwervende afval. Waarom wordt daar niks aan gedaan? In de middag gingen we naar een van de mooiste schatten van Myanmar: de Shwedagon Pagoda. Een pagoda van bijna 100 meter hoog en 50.000 kg aan bladgoud. In Myanmar zijn ze gek op goud. En al het bladgoud wordt met de hand 'geslagen' zonder airco of ventilator. We zijn later nog een keer in zo'n fabriek geweest, poeh, dat valt niet mee om dat te maken.

Na Yangon pakten we een trein naar Bago. We zaten tussen super vriendelijke lokale mensen. Helaas regende het hard. Toch besloten we met een tuktuk alle Boeddhistische tempels af te gaan. De volgende dag gingen we met een bus maar de bekende 'Golden Rock' in Kyaiktiyo. Het was een flinke tocht om er te komen. De laatste etappe was erg grappig: we werden in een soort volgepropte veewagen door de bergen naar boven gebracht. En het grappige was, de golden rock stelde (in onze ogen) niks voor. Do mocht er als vrouw niet eens in de buurt van komen. En toen konden we weer dat hele eind terug.....Die nacht pakten we de nachtbus naar Kalaw. We zouden 7.30 uur 's ochtends aankomen maar dat werd 4.30 uur. Gelukkig konden we bij aankomst meteen onze kamer in (even bijslapen!). Helaas hadden we overdag weer regen. We pakten, samen met een ander stel, een taxi richting Shwe oo Min, een grot met meer dan 8000 Boeddha's. De weg naar de grot toe was prachtig: overal groente- en fruittelers die hard aan het werk waren om hun land mooi te houden. De ossen ploegden het land nog om. Alles was ontzettend groen, erg mooi. De volgende dag hebben we met onze leuke gids Coco de omgeving van Kalaw ontdekt. Het was een wandeling door de bergen van zo'n 24 km. We werden uitgenodigd in een tempel om met een monnik in een kringetje een half uurtje te babbelen, we liepen door de bergdorpen als enige toeristen en aten bij mensen thuis Myanmarese specialiteiten.

Na Kalaw zijn we met de trein naar Inle Lake gegaan. Het weer werd beter en we namen een appartement met een lekker zwembadje erbij. Inle Lake is populair om de vissers, de (drijvende) markten en de handel op het water. Op een bootje hebben we heel goed de sfeer kunnen proeven van dit prachtige meer. We maakten verschillende uitstapjes bij o.a. een zilversmederij, een sigarenboer, een katoenfabriek en de geweldige lokale markt. Ook hebben we rondom het meer gefietst. Het begon weer hard te regenen. Gelukkig mochten we schuilen bij een ouder stel. Ondanks ze bijna geen Engels spraken hadden we hele gesprekken met hen (en natuurlijk met een kopje thee erbij). We fietsten naar de hotsprings en stopten bij een nationale volleybalwedstrijd. We waren de enige toeristen tussen de mega fanatieke supporters. Uiteraard kreeg Do (het enige meisje van het publiek) een keiharde smash midden in haar gezicht. Gelukkig konden we er om lachen.

Na Inle Lake pakten we de bus naar Bagan. Bagan is met zijn 4000 tempels een plek die je zeker niet mag missen als je door Myanmar reist. We huurden een e-bike (in dit geval een elektrische scooter) en trokken van tempel naar tempel. Jammer genoeg was het te bewolkt voor een goede zonsondergang. Dat moet helemaal fantastisch zijn daar. We zijn ook nog maar een hoge toren geweest waardoor we uitzicht hadden over het hele gebied. Adembenemend mooi! Na Bagan zijn we naar onze laatste stop in Myanmar gereden: Mandalay. We vonden een heerlijk hotel en trakteerden onszelf op een luxe lunch. We pakten een taxi naar Mandalay Hills, waar je vanaf een grote tempel in de bergen over de hele stad kon kijken. Erg mooi met zonsondergang. We aten die avond lekker op straat. De laatste dag zijn we op pad gegaan met de meest aardige gids ooit. Zijn naam is Thura en hij heeft ons een geweldige tour gegeven (bedankt voor de tip Sanne!). We zagen verschillende fabriekjes, kregen een rondleiding door zijn dorp, dronken thee bij hem thuis en bezochten zijn vrienden (die overigens reuze nieuwsgierig waren naar die twee rare blonde wezens). Do kreeg meteen een gezichtsbehandeling aangeboden dus heeft de rest van de dag met een geel besmeurd gezicht gelopen.

Ja, de mensen in Myanmar zijn anders dan wij. Ze bedekken hun lichaam met kleding en een gele kleur op hun gezicht; spugen de hele dag oranje speeksel op de grond; gooien hun afval in de natuur; legen hun neus in een theehuis en ze gaan vroeg naar bed. Toch is het misschien wel het liefste volk dat wij tot nu toe zijn tegengekomen.

Op 20 juni vlogen we van Myanmar naar Thailand. Groot contrast. In Bangkok spraken we af met Vivi, een vriendin van onze vriendin uit Sydney Teegee. Zij liet ons het paleis van de koning en koningin zien, bracht ons naar het bekende Khao San Road en we zijn naar Skybar Lebua geweest. Hier is de film 'The Hangover' opgenomen. Ook heeft Bas twee pakken op maat laten maken. De tweede dag in Bangkok hebben we geluncht bij een foodmarket (dit eten is toch wel het lekkerst) en 's middags hebben we lekker gezwommen. 's Avonds belandden we bij Asiatique, een wirwar aan marktkraampjes en restaurants met live muziek aan de rivier.

Na Bangkok pakten we het vliegtuig naar Chiang Mai, na Bangkok de grootste stad van Thailand. Op het vliegveld ontmoetten we twee leuke Nederlandse meiden, Brigitte en Stefanie. Met hen hebben we de afgelopen week gereisd. Erg gezellig! In Chiang Mai namen we een Thaise kookles. Eerst reden we naar de markt om lokale producten in te slaan. Daarna hebben we vijf Thaise gerechten gemaakt op een prachtige locatie buiten de stad. Het was wel weer leuk om te koken (we hebben vanaf Australië niet meer achter het fornuis gestaan!). Ook zijn we een dag naar een nationaal park geweest ten zuiden van Chiang Mai. We wandelden door de jungle langs verschillende watervallen. Het laatste deel van de wandeling ging door rijstvelden met zelfvoorzienende dorpjes. Het was een heel mooi gebied. De laatste dag in Chiang Mai huurden we een scooter en reden we naar de 'Grand Canyon' van Thailand. 's Avonds keken we Ierland-Frankrijk in een Ierse pub. Helaas ging Ierland er niet met de winst vandoor...

Na Chiang Mai namen we een busje richting het hippie stadje Pai. We sliepen in een bamboehutje aan de rand van groene heuvels. Al snel zagen we dat de omgeving prachtig was. De omgeving is vooral per scooter goed te verkennen. Je kunt je prima een dag vermaken door langs de watervallen, Boeddha en restaurantjes te rijden. Aan het einde van de dag waren we in de sauna van een Thaise familie beland. Oma stookte het vuur en de kruiden stroomden je neus in. Dat was erg grappig. 's Avonds was er ook veel te doen in Pai. De gezellige straatjes vulden zich met kraampjes en uit de kroegjes klonk live (reggae) muziek. Het was niet moeilijk om de dag goed af te sluiten daar!

Na Pai vlogen we met z'n vieren naar Phuket, waar we alleen de nacht verbleven. We pakten de boot naar Koh Phi Phi. We boekten een boottrip naar Maya Bay (waar de film 'The Beach' is opgenomen) en zouden gaan snorkelen. De omgeving was prachtig: grote rotspartijen met veel apen midden in de azuurblauwe zee. Er waren wel wat factoren die de boottrip minder leuk maakten: Maya Bay was heel heel heel erg toeristisch, ook waren er heel veel kwallen in het water waardoor het snorkelen zo'n uitdaging werd om niet gebeten te worden dat je beter op de boot kon blijven en Brigitte sneed haar voet aan een anker. Schade: 15 hechtingen. Oké, genoeg gezien van Koh Phi Phi. We pakten de boot naar Koh Lanta. Aangekomen op dit mooie paradijsje besloten we voor zes nachten te boeken. Het resort biedt alles wat je nodig hebt om ultiem te genieten. We werden per ongeluk nog ge-upgrade naar een super luxe huisje (inclusief jacuzzi op de veranda!). Kortom: we genieten nog steeds!

Veel liefs uit Koh Lanta!

• 06 Juli 2016 - 16:58

Gertruud:

Wat een indrukken allemaal! Geniet nog even van dit alles.
    Groetjes.

• 07 Juli 2016 - 20:57

Kitty Mooij:

Hoi bas en do wat een verhaal goed dat jullie het bij houden met schrijven ,je kan het nooit allemaal na vertellen mooi verhaal weer jullie maken veel mee nu wordt het aftellen tot gauw. Groetjes uit limmen Ruud kittyxxxxx

• 08 Juli 2016 - 11:02

Eveline:

Bas en do weer een mooi reisverslag ik zie jullie twee blanke blonde mensen al tussen die bevolking daar lopen. Schitterend. Misschien ontmoeten jullie marielle edwin en isis nog op het laatste stukje van jullie reis?? Ze gaan ook die richting op en ik begreep dat marielle contact had igezocht met do. In nederland beginnen nu bijna de vakantie.en jullie reis zit er bijna op. Geniet er nog lekker van.

• 09 Juli 2016 - 08:36

Rob En Chant:

Lieve Do en Bas, wat een belevenissen allemaal weer. Nog een paar weekjes en dan hebben jullie weer Nederlandse bodem onder jullie voeten. Wat zal dat wennen zijn, maar oh wat zijn er een hoop mensen die jullie maar wat graag willen zien en spreken. Zelfs Rob hoorde ik laatst tegen vader Ruud zeggen "Ik mis Bassie toch wel een beetje". Nou dat wil wat zeggen hoor haha. Geniet nog lekker de komende weken en we spreken elkaar weer in Limmen. Liefs, Rob en Chant

• 14 Juli 2016 - 07:37

Carolien Bakker-Buter:

Zucht... wat klinkt dat allemaal weer heerlijk lieve schatten en ja, wat kunnen wij nog veel leren van de mensen daar, bijna helemaal niks hebben en zo verschrikkelijk lief, die ervaring namen wij ook mee uit de Townships van Zuid-Afrika. Nog even genieten en straks willen we alles horen hoor! Jammer dat jullie er zaterdag op Pam d'r feestje nog niet zijn! Veel liefs van de Bakkers xxx